En stadig voksende sport

Amerikansk fotball (eller bare football i USA) er en av de største sportene i USA. Sporten utviklet seg fra samme opphav som (engelsk) fotball og rugby på slutten av 1800-tallet. I dag har sporten lite til felles med det man i Europa kjenner som fotball og skiller seg fra rugby på mange viktige områder (som for eksempel foroverpasninger og bruk av beskyttelsesutstyr). Amerikansk fotball spilles mellom to lag med 11 spillere, på en rektangulær bane som er 120 yards lang, inkludert en 10 yard dyp målsone (end zone) i hver ende, og med en luftfylt ball som har form som en sammentrykket kule. En profesjonell kamp varer i 4 x 15 tilnærmet effektive spilleminutter. Det laget som har flest poeng når tiden løper ut, vinner kampen. Lagene scorer poeng ved å kontrollere ballen i motstanderens målsone (Touchdown), ved å sparke ballen mellom motstanderens målstenger og over tverrliggeren (Field goal), eller i svært sjeldne tilfeller at ballen blir lagt død i det angripende lagets målsone, og at det angripende laget er ansvarlig for at det skjer (safety), hvilket resulterer i poeng til forsvaret.

Amerikansk fotball i USA

Amerikansk fotball er en av de aller mest populære idrettene i USA. Her begynner man gjerne å spille mens man går på «elementary school» (barneskole). På det tidspunktet man kommer til high school, skaper sporten så mye oppmerksomhet i lokalmiljøet at det ikke er uvanlig, avhengig av skolens størrelse, at alt fra hundre til tusenvis av ivrige tilhengere betaler billett for å komme inn på kampene. Talentfulle spillere går videre til å spille på college. Her tiltrekker mange av de store kampene i overkant av 100 000 tilskuere, og er gjerne en nasjonal TV-begivenhet. De aller beste blir til slutt rekruttert til å spille i National Football League (NFL), som er den fremste ligaen for amerikansk fotball. NFL er den klart mest sette nasjonale idrettsligaen i verden, målt i gjennomsnittlig tilskuertall, med over 67 000 fans per kamp. Det er en del forskjeller mellom NFL-regler og regler på lavere nivåer. I denne artikkelen er det tatt utgangspunkt i NFL-regler.

NFL er delt i to, American Football Conference (AFC) og National Football Conference (NFC). Hver del har egne sluttspill etter endt sesong, og vinnerene av AFC og NFC møter hverandre i Super Bowl. Sesongen spilles fra begynnelsen av september (første helg etter Labor Day) og avsluttes med Super Bowl, første søndag i februar. Super Bowl er sammen med Mesterliga-finalen verdens to mest sette årlige sports begivenheter, med over 100 millioner seere. Super Bowl Sunday er for mange amerikanere en stor festdag.

Amerikansk fotball i Norge.

Det første organiserte laget i Norge som spilte amerikansk fotball ble grunnlagt i 1983 under navnet Oslo Trolls, av en kameratgjeng fra Oppsal og Lambertseter. Laget er dermed eldst i Norge hva gjelder organisert amerikansk fotball. Laget heter i dag Vålerenga Trolls (VIF Trolls).

IMG_0927.PNG

Det er først og fremst gjennom Norges Amerikanske Idretters Forbund (NAIF) at det spilles amerikansk fotball i Norge. NAIF organiserer seriespill for senior, U19, U17 og U15, samt Norgesmesterskapet i amerikansk fotball for senior, U19 og U17. Det spilles også amerikansk fotball for damer og det har vært arrangert seriespill for damer i 2015 og 2016.

(Hentet fra Wikipedia)

Amerikansk fotball i Kongsberg

Det har vært noe uorganisert aktivitet i byen tidligere, men det ble med det. I februar 2019 ble det opprettet en Facebook-gruppe for å kartlegge om det var interesse for å starte opp noe organisert, og 16. mars ble det avholdt et kick-off for å vekke byen til live. Ballen rullet videre, og 10 dager senere ble gruppen tatt opp i IL Skrim som en særidrett. Gruppen trener per nå en gang i uken, og inkluderer både gutter og jenter fra 13 år og opp.

Sulten på mer? Les en mer utfyllende introduksjon til amerikansk fotball