IL Skrim feiret 5 års jubileum med “Alle Jenter På Banen”!

Ny rekord på Jentefotballens dag, som ble arrangert lørdag 5. mai 2018 i Sparebank 1 Hallen. Med nærmere 100 påmeldte i alderen fra 4 – 15 år, inntok jentene Skrim banene med godt humør og stor spilleglede.

2018-05-06
Laila Nielsen

På område etter område har jenter og kvinner vært nødt til å ta kampen om deltakelse før de har kunnet være med og kjempe om seirene. For eksempel: Selv om kvinner har spilt fotball siden 1800-tallet, anerkjente ikke FIFA kvinnefotball før i 1970.

Jenter på banen

Hvis vi ser på hva som har skjedd innenfor kvinneidretten i Norge de siste førti årene, kan vi se at idretten er kommet et langt stykke på vei. Siden 1980-årene har norske kvinnelige idrettsutøvere hevdet seg i verdenseliten i et bredt spekter av idretter. Vi fikk fotball- og håndballag som gjorde det stort i internasjonale mesterskap.

Dette er bare noen av mange eksempler på at vi har bred rekruttering og fremstående talenter fra begge kjønn i norsk fotball. IL Skrim er stolt av å ha med Therese Søderman Svalastog i klubben, som er tatt ut til Buskeruds kretslagstropp J02/03.

Det andre som er viktig for å styrke kvinners deltagelse i idretten, er at kvinner også er med og styrer idretten på lik linje med menn. I IL Skrim Fotballstyret er det 50/50 med andel kvinner og menn. Det skaper forbilder og sikrer at idrettens premissleverandører representerer hele befolkningen.

Å få jentene på banen er viktig av flere grunner. For det første fordi idrett er bra for den enkelte. Det gir trening, opplevelse, fellesskap og glede. For det andre mister vi talenter om vi ikke rekrutterer fra hele befolkningen.

– Tar jentene på alvor

Skrim tar rekruttering til jentefotballen svært seriøst. Et godt eksempel er nemlig jentefotballens dag, som er et årlig gratis arrangement der Skrim setter søkelyset på jenter og fotball. I år feiret vi 5 års jubileum med rød løper og podium for deltakerne.

På lørdag var det nærmere 100 deltakere på Skrim Idrettspark, noe som er en hyggelig økning fra i fjor. På arrangementet bidro 20 instruktører fra IL Skrim´s 12 års jentelag og fra 15 års guttelaget, en utfordrende oppgave de tok på strak arm, for ikke å si fot.

Deltakerne ble delt inn i alders bestemte grupper, med en instruktør på hver 5 deltakere.

Første del av arrangementet sto Celina Nielsen Hvidsten (NM i dans 2018) for med oppvarmingen sammen med to av IL Skrim’s egne jente instruktører, til låten “Girls” av Marcus & Martinius. Den sportslige delen besto av syv stasjoner med ferdighetstrening og fotballøvelser med elementer av lek og moro. Etter en god pause ute med bagett, frukt og smoothie, var det tid for kamper der jentene spilte korte kamper mot hverandre.

Fotballglede

Med mange motiverte deltakere, engasjerte instruktører og bra vær, ble dette et arrangement som vi er godt fornøyd med. Dette var på mange måter vårt kick-off for vårsesongen og nå er vi klare for seriekamper med de ulike jentelagene her i IL Skrim.

Det viktigste for IL Skrim med “Alle jenter på banen”, er at jentene har det gøy og spiller fotball. Og at vi får flere jenter på banen. IL Skrim er veldig stolte av de jentene vi har, og håper på å få rekruttert flere jenter til lagene. IL Skrim jobber hardt med å ha et jentefotballtilbud til jentene helt fra de er små.

Alle foreldrene fikk derfor utlevert et skriv med kontakt informasjon til hvert av jentelagene i IL Skrim. Vi håper det er mange som tar kontakt, alle er hjertelig velkomne.

Den aller viktigste grunnen til at jenter og gutter skal ha like muligheter, er innlysende: IL Skrim ønsker ikke være en klubb hvor forestillinger om betydningen av kjønn begrenser muligheten til å delta. Eller til å vinne.

Takk

Så helt til slutt så vil jeg takke alle de frivillige som har stilt opp for at vi skulle få til denne flotte dagen sammen. En stor takk til instruktørene; dere er gode rollemodeller for klubben og jeg er veldig stolt av dere.

Tusen takk til Skrim Reserven som gjorde en enestående jobb med å smøre bagetter og kutte frukt til alle deltakere.

Takk til KIWI Moane som bidro med mat og frukt og til Riis Bilglass Kongsberg som sponset flotte gaver til jentene!

Jenteansvarlig

IL Skrim Fotball

Klikk her for å se flere bilder